Галоўная - Аплата працы-с - Вектар лібералізацыі - умовы аплаты працы

Неабходнасць выключэння празмернага рэгулявання рынку працы вызначана палажэннямі Дырэктывы Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 31 снежня 2010 г. № 4 «Аб развіцці прадпрымальніцкай ініцыятывы і стымуляванні дзелавой актыўнасці ў Рэспубліцы Беларусь» (далей - Дырэктыва № 4).

У пасланні беларускаму народу і Нацыянальнага сходу Прэзідэнтам Рэспублікі Беларусь А.Р. Лукашэнкі была адзначана неабходнасць мадэрнізацыі сістэмы аплаты працы, распрацоўкі гібкіх сістэм.

У мэтах рэалізацыі палажэнняў падпунктаў 7.1 і 7.2пункта 7 Дырэктывы № 4 прыняты Указ Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 10 мая 2011 г. № 181 «Аб некаторых мерах па ўдасканаленні дзяржаўнага рэгулявання ў галіне аплаты працы» (далей - Указ № 181), які ўступае ў дзеянне з 1 чэрвеня 2011 г.

Галоўнай навацыяй Указа № 181 з'яўляецца наданне рэкамендацыйнага характару ўжыванню Адзінай тарыфнай сеткі работнікаў Рэспублікі Беларусь (далей - АТС). Суб'ектам прадпрымальніцкай дзейнасці з 1 чэрвеня 2011 года прадастаўлена права самастойна прымаць рашэнне аб выбары любой сістэмы аплаты працы работнікаў.

Неабходна адзначыць, што нормы Указа № 181 не адмяняюць прымяненне АТС пры ўстанаўленні аплаты працы работнікаў суб'ектаў прадпрымальніцкай дзейнасці, а прадастаўляюць камерцыйным арганізацыям і індывідуальным прадпрымальнікам права выбару вызначаць аплату працы работнікаў або на аснове АТС, або без яе ўліку. Пры гэтым тыя наймальнікі, якія прымуць рашэнне аб захаванні дзеючых у іх умоў аплаты працы работнікаў, не абавязаны замацоўваць гэта рашэнне ў якім-небудзь лакальным нарматыўным прававым акце.

Рашэнне наймальніка перайсці на новыя ўмовы аплаты працы, г.зн. без уліку АГС, можа быць прынята ў любым выглядзе (загад, распараджэнне, палажэнне і інш.). Пры гэтым, у адпаведнасці з артыкулам 65 Працоўнага кодэкса Рэспублікі Беларусь, ён абавязаны паведаміць работнікаў аб увядзенні новых або змяненні дзеючых умоў аплаты працы не пазней, чым за адзін месяц.

Пры пераходзе на новыя ўмовы аплаты працы з мэтай сацыяльнай абароны работнікаў ва Указе № 181 прадугледжаны дзве нормы:

недапушчэнне зніжэння памераў заработнай платы работнікаў на момант увядзення новых умоў аплаты працы;

захаванне для работнікаў гарантый у сферы аплаты працы, прадугледжаных заканадаўствам аб працы. Асноўнай такой гарантыяй у галіне аплаты працы з'яўляецца памер мінімальнай заработнай платы, устаноўлены заканадаўствам (далей - МЗП).

Пастановай Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 20 снежня 2010 г. № 1844 з 1 студзеня 2011 г. месячная МЗП устаноўлена ў памеры 460,0 тыс. руб, гадзінная - 2710 руб, з улікам індэксацыі ў красавіку 2011 г. месячная МЗП складае 491920 руб, гадзінная - 2900 руб. (ліст Міністэрства працы і сацыяльнай абароны ад 14 мая 2011 г. № 03-03-14 / 2251п з растлумачэннем па вызначэнні даплаты да устаноўленага памеру МЗП размешчана на афіцыйным сайце Міністэрства).

Указам № 181 значна пашыраны правы наймальнікаў у пытаннях фарміравання ўмоў аплаты працы работнікаў, у тым ліку павышэння іх ставак (акладаў) і ўстанаўлення выплат стымулюючага характару.

Так, у прыватнасці, у ім прадугледжваецца адмена дзеяння раней устаноўленага Дэкрэтам Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 23 студзеня 2009 г. № 2 адзінага нарматыву ў памеры 80 працэнтаў сродкаў, што накіроўваюцца на выплату прэмій і надбавак, у адносінах да камерцыйных арганізацый. Дадзены нарматыў будзе дзейнічаць толькі адносна арганізацый-манапалістаў, што адпавядае палажэнням пункта 1 Дырэктывы № 4 у частцы захавання дзяржаўнага рэгулявання цэн на прадукцыю арганізацый-манапалістаў. (Такіх арганізацый у рэспубліцы - каля 200 або 1,1 працэнта ад агульнай колькасці арганізацый).

Зняцце названага абмежавання дасць магчымасць наймальнікам пры вызначэнні памераў заработнай платы работнікаў прымяняць гібкія сістэмы аплаты працы, накіраваныя на ўзмацненне іх матэрыяльнай зацікаўленасці ў павышэнні прадукцыйнасці працы, максімальна ўлічваць складанасць работ, якія выконваліся, узровень кваліфікацыі, эфектыўнасць, якасць і ўмовы працы, а таксама ўклад кожнага работніка ў агульныя вынікі дзейнасці, яго прадпрымальнасць, творчы падыход і, адпаведна плаціць па працы.

Акрамя таго, ствараюцца ўмовы для павышэння тарыфных ставак (акладаў) работнікаў у залежнасці ад эфектыўнасці гаспадарання і ў межах існуючых фінансавых магчымасцяў для ўсіх суб'ектаў прадпрымальніцкай дзейнасці, у тым ліку і дзяржаўнай формы ўласнасці, што ставіць іх у роўныя ўмовы.

Прыняцце Указа № 181 дазваляе значна знізіць колькасць нарматыўных прававых актаў, якія рэгулююць аплату працы работнікаў суб'ектаў прадпрымальніцкай дзейнасці, і спрасціць існуючую нарматыўную прававую базу.

Гэты год - год прадпрымальнасці і на сучасным этапе развіцця эканомікі прыняты Кіраўніком дзяржавы Указ № 181 будзе садзейнічаць стымуляванню прадпрымальных людзей - ініцыятыўных, думаючых, энергічных, якія могуць і, самае важнае, хочуць дабіцца поспеху ва ўсіх сферах жыцця грамадства, здольных фарміраваць свядомасць работнікаў у духу рыначных адносін. Пры гэтым асноўныя намаганні кіраўнікоў усіх узроўняў кіравання павінны быць накіраваны на ўкараненне эфектыўных сістэм стымулявання высокакваліфікаваных работнікаў, якія спалучаюць матэрыяльныя і маральныя стымулы. Асаблівая ўвага павінна быць нададзена работнікам, занятым рэалізацыяй інавацыйных і інвестыцыйных праектаў, распрацоўкай новай тэхнікі і найноўшых тэхналогій. Творчая актыўнасць і знаходлівасць, вынаходлівасць і практычнасць, уменне прыняць у патрэбны момант правільнае рашэнне павінны стымулявацца.

Акрамя таго, рэалізацыя норм Указа № 181 будзе садзейнічаць фарміраванню рыначных стымулаў для павышэння інавацыйнай актыўнасці ўсіх суб'ектаў гаспадарання і стварэнню спрыяльных умоў для прыцягнення інвестыцый у рэспубліку.

З прыняццем гэтага дакумента ў камерцыйных арганізацыях аплата працы работнікаў будзе ажыццяўляцца на аснове лакальных нарматыўных прававых актаў, што значна ўзмоцніць ролю калектыўна-дагаворнага рэгулявання пытанняў аплаты працы работнікаў. Пры гэтым максімальна павінны ўлічвацца выніковасць укладу кожнага работніка ў вынікі працы і фінансавыя магчымасці суб'ектаў прадпрымальніцкай дзейнасці.

Такім чынам, для суб'ектаў прадпрымальніцкай дзейнасці ў галіне аплаты працы зняты практычна ўсе абмежаванні, прадастаўлены шырокія магчымасці ва ўжыванні розных сістэм аплаты працы, у тым ліку і з выкарыстаннем замежнага вопыту, трэба толькі правільна і эфектыўна імі скарыстацца.

Міністр працы і сацыяльнай

абароны Рэспублікі Беларусь

М.А.Шчоткіна